#

Aukioloajat  |   Vastaanotto 020 798 4202   |   Asiakaspalvelu 020 798 4268

Kunnossa pysymisestä elämäntapa - Teron kokemuksia painonhallintakurssilta

 

Tapasimme Tero Martikaisen kanssa viime vuoden loppupuolella valmentajansa Jaana Kotkansalon kanssa CMS Santasportin salilla. Takana oli silloin 10 viikkoa Jaanan vetämää painonhallintakurssia. Homma jatkui vielä seuraavat 10 viikkoa tästä, mutta meillä kiinnosti miten Terolla oli kulunut 10 viikon kurssi ja millä mielin tästä jatkettiin. 

Painonhallintakurssille lähtemisen taustaa Tero valoittaa meille kertomalla, että hänen painonsa on vaihdellut elämänsä aikana ylös alas armeijasta saakka – painoa on laihduteltu yli 100 kilon edestä ja välillä on tullut laihdutettua pelkän sisun ja niukan ruokavalion avulla suuriakin määriä jopa huippunopeasti. Tuloksena on kuitenkin ollut aina painon palautuminen jossain vaiheessa lähes alkuasetelmiin tai jopa ylikin. 

Liikunta on kuitenkin kuulunut jollain tavalla Teron elämään – ulkoillen ja koirien kanssa lenkkeillen. Pari vuotta sitten hän joutui luopumaan viimeisestä koirasta, jonka jälkeen liikunta muuttui epäsäännölliseksi ja painokin lähti nousuun.

 
Pitkäaikainen jäsenyys ja päätös kunnossa pysymisestä

Tero on ollut CMS Santasportin jäsenenä jo pitkän aikaa – vaikka toisinaan on kulunut pitkiäkin aikoja ilman liikuntapalveluiden käyttöä, hän ei silti ole luopunut jäsenyydestään. Painonhallintakurssille sysäys lähti liikkeelle, kun vuosien CMS-jäsenyydestä oli kertynyt huomattava määrä jäsenbonuksia ja niiden käyttöön ehdotettiin syyskuussa 2017 alkavaa Painonhallinta-kurssia. Päätös oli Teron mielestä helppo – nyt täytyi 
tehdä jotain, sillä kunto oli päässyt pikkuhiljaa rapistumaan ja liikkuminen alkoi ottaa jalkoihin ja selkään sekä verenpaine vaivasi. 

Tero ajatteli, että hän on iältään 55-vuotias ja hänen täytyisi päästä kiinni normaaliin elämään, jossa kunnossa pysyminen on elämäntapa – ei välitavoite. 


10 viikkoa ohjattua liikuntaa

Tero kokee, että ryhmäliikunta on hänen juttunsa. Varsinkin monipuoliset yhteiset ”treenit” erilaisten liikuntamuotojen parissa ovat olleet ehdottomasti homman suola hänen mielestään. Hyvät ja vaativat ohjaajat (Jaana ja Taru) ovat vetäneet hyviä monipuolisia hikitreenejä, joissa joka kerta on ollut eri teemainen. ”Ei pidä säikähtää, että ei pärjäisi, sillä treenejä voi tehdä oman kunnon mukaan”, kuvailee hän kokemuksiaan. 

Alussa tehdään tarkka kartoitus terveydentilasta ja esimerkiksi rasitusta rajoittavat tekijät otetaan huomioon. Tero kertoo, että hänen polvensa oli vaivannut pitkään ja se kipeytyi alussa. Jatkossa treeneissä hän otti huomioon kipeytyvän polven ja teki liikkeitä, jotka eivät rasittaneet sitä. Muutaman viikon sisällä, kun painokin laski, polvi alkoi kestää paremmin – jalkakyykkyäkin tehtiin! 

Treenipäiviin kuuluu myös ns. teoriaosuus, missä opetellaan eri ruoka-aineiden merkitystä ravinnon lähteenä sekä mm. ihmisen fysiologiaa. Näiltä luennoilta hän on saanut uutta tietoa, vaikka hänellä on jo asiantuntemusta asiasta. Tero nimittäin työskentelee elintarvike-alalla. Hallittu painonpudotus vaatii säännöllisen, oikean ja riittävän ruokavalion. Tässä asiassa mennään yleensä metsään ja sen on Tero itsekin todennut vuosien aikana. 

”Kun pudotetaan painoa, sehän olisi parasta, että vain rasva poistuisi kehosta. Jos painoa pudotetaan liian nopeasti ja/tai pelkällä niukalla ruokavaliolla, elimistö ei yksinkertaisesti ehdi mukaan. Keho pyrkii takaisin siihen tilaan, mistä on lähdetty eli paino pyrkii nousemaan. Paino voi lähteä myös lihaksista ja silloin toki painonpudotus voi olla nopeampaa, mutta lihaksien surkastumistahan ei kukaan halua. Liikuttamisen lisäksi ne myös tukevat esim. luustoa.”, kertaa Tero oppimaansa. 

Tero mainitsee, että alussa on hyvä pitää ruokapäiväkirjaa, vaikka viikon verran. Sen jälkeen ravitsemusohjaaja voi laskea ideaalisen ruokavalion, missä eri ruoka-aineiden suhteet ovat balanssissa. Oma liikunta (arvio) ja kehon paino vaikuttavat ruuan määrään. Luonnollisesti painon laskiessa kerroin muuttuu jonkun verran, koska perusaineenvaihduntakin muuttuu. 

Tero kertoo omasta ruokavaliostaan, että hänen kohdallaan ruoan määrää lisättiin reilusti, mutta rasvan hiilihydraattien ja proteiinien väliset suhteet muuttuivat paljon. Keho ihmetteli viikon verran ja sen jälkeen alkoi paino laskemaan. Painon lasku on ollut tasaista ja se on ollut Terolla n. 1 kg / vko. Hän on pyrkinyt toteuttamaan ruokavaliota, mutta on myös sallinut itselleen herkkuja. ”Ei se saa liian totiseksi mennä”, Tero kertoo. 


Kehonkoostumusmittaukset 

Alussa kaikki ryhmän jäsenet punnitaan, mitataan ja suoritetaan kehonkoostumusmittaus. Testit uusitaan 10 viikon päästä. â€ťOn todella mielenkiintoista nähdä, mistä keho koostuu - paljonko on rasvaa ja missä se sijaitsee, mikä on lihasmaassasi ja nestetasapaino (ECW)”, Tero kertoo. Teron kohdalla testit osoittivat, että kaikki on mennyt vähintäänkin niin kuin suunniteltiin. Painon pudotus oli kaikki lähtenyt rasvasta ja keskivartalosta. Lihasmassa oli samaan aikaan kasvanut 0,8 kg ja nestetasapaino ei ollut muuttunut. 


Mitä seuraavaksi?

”Meillä oli mahtava tiimi 10 viikon ajan”, Tero iloitsee. Hän kertoo, että ryhmäläiset olivat kaikki hienoja persoonia näin positiivisessa mielessä, vetäjät ammattilaisia ja huumorintajuisia. ”Kyllä me niitä haastettiin useaan otteeseen teoriatunneilla, ei niinkään salin puolella”, hän kertoo 

He päättivät ryhmän kanssa jatkaa vielä seuraavat 10 viikkoa. Vetäjät pysyivät samana, teemat vaihtuivat. Jälkimmäisen kurssin ohjelmaan pystyivät kurssilaiset vaikuttamaan. He ovat päättäneet kokeilla mm. kuntonyrkkeilyä ja vesijumppaa. ”Itse olen aikonut jatkaa tämän kurssin viitoittamalla tiellä. Jos tästä tulisi jo viimeinkin elämäntapa”, Tero kertoo. 

 

Lue lisää ryhmävalmennuksista täältä!